Uitlijnen - Uitbalanceren

Het verschil tussen beide is reeds aanleiding geweest van talloze misverstanden:

Uitlijning: De voor- en soms ook achteras van een wagen kunnen op meerdere plaatsen bijgeregeld worden nl caster, camber en sporing (Foto 1). Dit gebeurt op de brug, met optische meetapparatuur die op de wielen geplaatst wordt. Een afspraak voor uitlijning wordt ondermeer aangeraden, ...
-wanneer het voertuig een ernstig accident gehad heeft.
-als er onderdelen van de stuurinrichting/vering vervangen zijn.
-als er onregelmatige slijtage opgemerkt wordt aan de binnen- of buitenkant van de banden. Opgelet!: sluitage aan zowel binnen- EN buitenkant wijst echter op te weinig druk.

Foto 1

Uitbalanceren: Het plaatsen van lood/zink op de velg om zo de balans te verbeteren. Dit zorgt ervoor dat de wagen of het stuur niet trilt aan bepaalde snelheden (Foto 2 / Foto 3). Dit wordt uitgevoerd telkens er nieuwe banden gemonteerd worden of wanneer de band van de velg gehaald werd, bijvoorbeeld bij een herstelling.
Ook wanneer er later trillingen (of 'chemie' in de volksmond) waargenomen worden kan balanceren van de wielen een oplossing zijn. Als de problemen zich voordoen aan lagere snelheid (bv 50km/u) kan een vervormde band ook de oorzaak zijn.

Foto 2 Foto 3