Theatertechnische links


      Oeps, alle boeken zijn de deur uit!

Control sytemsStage RiggingStage Lighting

Orkestbak is arbeidsplaats … links naar theatertechnische pagina´s

… Daarnaast is een orkestbak gewoon een werkruimte, waarin de betreffende eisen van belang zijn.

  » Orkest en gehoor

 … There are three kinds of scenes, one called the tragic, second, the comic, third, the satyric. Their decorations are different and unlike each other in scheme. Tragic scenes are delineated with columns, pediments, statues, and other objects suited to kings; comic scenes exhibit private dwellings, with balconies and views representing rows of windows, after the manner of ordinary dwellings; satyric scenes are decorated with trees, caverns, mountains, and other rustic objects delineated in landscape style. Vitruvius.
De Architectura Libri Decem, c. 30 A.D. Book V, chap. vi.

  » Una stravaganza dei Medici

  » Toneeltechniek

  » Theater database

  » Theatre through the Ages


  » B.A.S.T.T.

  » Zichtlijnen

  » ArboPodium

  » Veiligheid in Theaterland?!   is een avondje uit überhaupt nog veilig?

De arbeidsplaatsen waar het equivalente geluidsniveau hoger is dan 85 dB(A) moeten zijn afgebakend en gemarkeerd, bijvoorbeeld met lijnen op de vloer en met waarschuwingsborden...

De souffleur in de bak

Nand Buyl: In de jaren ’40-’50, voor ik regie deed, speelde ik elke week een andere stuk. Het jaarprogramma, samengesteld door de hoofdregisseur, kon oplopen tot 28 stukken. Een acteur speelde gemiddeld 20 stukken per jaar. De dag na de première van een stuk was er al een lezing/repetitie van het volgende. Als ik mij niet vergis, heeft Bert Struys (KVS-collega) het record op zijn naam staan: 32 rollen op één jaar ... Wij konden onmogelijk alle teksten vanbuiten kennen.
Niemand ging dan ook het toneel op zonder Fientje, de souffleur in de bak vooraan, met haar brochure. Terwijl we speelden, keken we altijd met één oog naar Fientje. De klassiekers waren meestal op rijm, dus dat was het makkelijkst te onthouden, die teksten leerden we dan op de trein.
Voor het theaterdecreet (het eerste dateert van 1975) liepen theaters grote risico’s. Een theater leiden was toen te vergelijken met een café uitbaten: als er veel volk kwam, was er geld over; was er een tekort, dan moest de directeur dat zelf bijpassen. Er werd dan ook op veilig gespeeld: veel komedies op het programma. Vanaf het theaterdecreet stond er al eens een "moeilijk" stuk geprogrammeerd. We moesten daar wel heel voorzichtig mee zijn, want het publiek volgde niet altijd.
Bron » vtiPodiumarchief

UpUp  Terug naar hoofdpagina


Get Firefox!  Wij surfen met de Firefox. Waarom?

Valid XHTML 1.0! Valid CSS!