Laat ons geen vrijheid noemen, wat een ander het recht ontneemt om zichzelf te zijn.
welkom
verhaal
quiz
1933
wie
praktisch
pers
lesmap

contacteer

 

Quiz

Hoe zat dat precies in Duitsland? Wat met die nazipartij? Wie was wie? Hoe kreeg men een heel volk zo ver dat ze zich achter Hitler schaarden? Wat gebeurde er met de tegenstanders? Wie leverde kritiek? Kunstenaars? Jongeren? Was het een moderne tijd? Hoe leefden de mensen? Enz... In principe hoeven de leerlingen niet voorbereid te worden op de voorstelling, dat gebeurt spelenderwijs aan de hand van onze "quiz".

In teamverband, met ronkende namen als “de bloemetjes”, “de bijtjes”, “de grasperkjes”, “de wormpjes”, “de plankjes” of “de zaagjes” antwoorden de leerlingen na overleg met bordjes op meerkeuzevragen. Een Keynote presentatie met 4 rondes van telkens 5 gekke en minder gekke vragen. Enkele voorbeelden: Eddy Wally, Yoko Ono, Godfried Daneels en James Brown... wie hoort er niet in het rijtje thuis? Maar ook: noemden de nazi’s zichzelf bij die naam? En waarom werden de joden verplicht om een ster van David te dragen? Na elke vraag wordt kort het juiste antwoord gesitueerd. Al spelende leren de leerlingen de nodige historische begrippen kennen om de voorstelling “Adres Onbekend” te kunnen volgen.

Hitler haakte in op gevoelens van antisemitisme die al heel lang in Duitsland en andere Europese landen leefden. De schuld van alle ellende waarin Duitsland verkeerde gaf hij aan de joden.

Vooroordelen
Wist je dat men in de middeleeuwen zelfs beweerde dat joden de pest veroorzaakten? Dit wist men dan af te leiden uit het feit dat joden meestal niet besmet raakten. De werkelijke reden daarvoor bleek echter hun grotere mate van hygiëne te zijn. Daardoor kwamen ze minder in contact met besmette vlooien...

Workshop rond Wereldoorlog II voor leerlingen van de derde graad SO