NOVISAD: Seleya
CD 2001 Tomlab


Novisad is Kristian Peters die ook werkt onder het pseudoniem Adlib. Hiermee hebben wij hem ook leren kennen, met zijn release op K-raa-Kł. “Seleya” is zijn tweede album als Novisad. 38 minuten, 13 songs dus relatief korte songs wat een unicum is denk ik in de meer ambient gericht muziek.
Ambient is echter een te éénzijdige omschrijving voor het Novisad. Zijn geluid is vooral geconstrueerd met loops. De geloopte geluiden worden zorgvuldig over en aan elkaar gelagerd. Samen met samples van omgeving geluiden en de meestal ijle geloopte klanken maakt hij korte expressieve stukjes.
In het begin is het allemaal wat te ijl en zweverig, maar een song als “regen” geeft hier al aan dat Peters herkenbare stukjes heeft willen maken. De achtergrond is een sample van een regen bui waarover geloopte geluiden een soort ruisen voorstellen. Maar echt interessant wordt het in de laatste nummers waar de ijle klanken vervangen worden door concrete geluiden voortgebracht door gitaar, violen. Vooral “Einsam” (geeft met een klagende viool perfect dit gevoel weer) en “sommersonnenschein” (een gitaar stukje met zachte winderige geluiden) zijn uitschieters.
De plaat komt voor mij een beetje te traag op gang, maar de laatste helft is zeker de moeite. Voor mensen die zachte achtergrond muziek beter kunnen appreciëren gaat dit een absolute top plaat zijn omdat ze van alles in huis heeft. De laatste nummers klinken me echter veelbelovend, ben dan ook nieuwsgierig hoe zijn geluid in de toekomst gaat evolueren.

Novisad is Kristian Peters who also works under the pseudonym “Adlib”. It is as “Adlib” that we have heart the first time of him, with his release on K-raa-Kł. “Seleya” is his second album as Novisad.
38 minute and 13 songs so relative short tracks what I think is a unique thing in the more Ambient related music.
Ambient is however a too one-sided description for Novisad. His sound is constructed with loops. The looped sounds are carefully over and at each other layered. Together with this and samples and environs sounds makes he short expressive pieces.
At the start is it all a bit to thin and hovering, but a song as “regen” (rain) shows that Peters want to make identifiable sound bits. The background is a sample from a squall completed with sounds that express the murmur. But real interesting becomes it at the end where in the songs the thin sounds where replaced with “real” sounds from guitar, violins. Especially “Einsam” (lonesome) (express this feeling very well with the violin) and “sommersonnenschein” (a guitar piece with windy sounds) are very strong.
The record comes for me a bit to slow at it’s heights, but the second halved is certainly worth waiting. For people who can better appreciate soft background music is this album an absolute top record because she has everything in his. The last tunes sounds me very promising, so I’m curious how his sounds gonna develop.


CONTACT :

tomlab
Mail tomlab
Mail Novisad