Home Trainen Cyclosportieven Klassiekers FAQ Extra Forum Gastenboek Contact
       
 
   
       
Triple vs compact

 

compact crank

Waarom geen compact crankstel 34/48 met een cassette 13/26 gebruiken, zo overlap je alle verzetten van een triple?
Het stellen van deze vraag is zéér terecht en brandend actueel!
Bij het formuleren van het antwoord op deze vraag zijn er een aantal deelaspecten die meespelen. Deze zullen elk afzonderlijk besproken worden.

1. Vergelijking tussen een compact crankstel (34/48), dubbel (39/52), dubbel (42/52) en triple (30/42/52) telkens met een cassette 13/26

Verzet (meter)
wiel:
velg 15-622
band 23-622
bandhoogte 20 mm
loopvlak Ø 2,11 m
Tandkransjes
13
26
k
e
t
t
i
n
g
b
l
a
d

30

/
2,43
34
/
2,76
39
/
3,17
42
/
3,41 (1)
48
7,79
/
52
8,44
/
(1) 42 x 26 mag geschakeld worden bij een dubbel crankstel 42/52.
42 x 26 mag NIET geschakeld worden bij een triple 30/42/52!

/ = Deze schakelcombinaties mogen NIET gebruikt worden wegens een uiterst slechte kettinglijn!

Uit de tabel blijkt dat het helemaal niet zo is, dat door een compact 34/48 met cassette 13/26 te gebruiken, je alle verzetten van een triple overlapt. Het is namelijk net andersom!

  • Het kleinste compact-verzet is 2,76 m, bij de triple is dit 2,43 m. Dit is een verschil van 0,33 m en is voldoende groot is om uiterst nuttig te zijn bij steile klimmen of ze nu kort of lang zijn.
  • Het grootste compact-verzet is slechts 7,79 m, bij de triple is dit 8,44 m. Hier heeft de triple-fietser een extra voordeel van 0,65 m.
    Dit verschil is uiterst nuttig bij:

    - afdalingen:
    1) Je kan een hogere snelheid ontwikkelen dan met het compact-verzet 48 x 13
    2) Ook kan de triple-fietser even vlug dalen als de compact-fietser maar de triple-fietser heeft door zijn zwaarder verzet meer stabiliteitscontrole over zijn fiets.
    Met een triple daal je bijgevolg veiliger dan met een compact!

    - op het vlakke:
    1) Bij het rijden op snelheid met een sterke rugwind, is de triple-rijder met zijn
    extra 0,65 m bevoordeeld t.o.v. de compact-rijder.
    2) Fietser die ook wel eens op vlakke wegen een krachttraining uitvoeren, kun-

    nen zwaarder trainen dan compact-rijders.

2. Verdere opmerkingen en suggesties triple

1. Je moet met een triple gereden hebben of om er de voordelen van te leren kennen.
2. Eens met triple gereden, steeds met triple rijden.

  • Professionele wielrenners rijden slechts héél uitzonderlijk met een triple. Het gebeurde bv. wèl tijdens de Ronde van Spanje 2002 bij de rit met aankomst op de L’ Angliru.
    Alle niet-wielrenners (wielertoeristen, zelfs deelnemers aan cyclosportieven) die wel eens op hellingen fietsen, al zijn het 'maar' deze van de Vlaamse Ardennen of van Nederlands Limburg, hebben er voordeel bij om een triple (30/42/52 met 13/26 cassette) te gebruiken.
  • Het is vooral aan triple-rijders om dubbel-rijders, te motiveren te kiezen voor een triple-crankstel en niet voor een compact-crankstel.
    Als niet-wielrennen moet je de stap durven en /of willen zetten naar een triple, om het effect ervan te ondervinden. Het is namelijk zeker niet zo dat een triple-rijder zich minderwaardig hoeft te voelen t.o.v. dubbel-rijders. Vele triple-rijders hebben wel eens een spottende opmerking gekregen van dubbel-rijders omtrent hun triple. Laat het ons sportief houden en ieder zijn keuze waarderen.
    Soms is het mogelijk dat een niet-wielrenner toch over een extreem klimvermogen beschikt. Een grote waarde voor de verhouding ‘vermogen/kg lichaamsgewicht’, bv. een waarde 5 komt wel eens voor. Dan ontwikkelt een persoon van 70 kg een klimvermogen van 350 watt. Het komt er op aan dit vermogen gedurende langere tijd te kunnen blijven produceren. Vele niet-renners kunnen dit enkel korststondig (bv. 1 minuut).
    Is dit zó, dan is de keuze naar een triple vlug gemaakt!
  • Laat je niet afschrikken door commentaren van bepaalde fietsenmakers en fietstijdschriften.
    Er worden namelijk nogal wat onwaarheden verteld i.v.m. de montage van en het fietsen met een triple!
    Informeer je beter bij optimistische fietsenmakers en ervaren triple-rijders!
    Succes!

    ir. Marnix D. - webtrainer - dewielervrienden.be
 

Straffe Toeren

 

 

 

 

       
 
De Wielervrienden.be © 2004