Op deze pagina ga ik jullie iets vertellen van de restauratie.

Allereest bij de aankoop ging ik ervan uit dat na hier en daar wat opknapwerk en opnieuw opspuiten van het plaatwerk alles wel in orde zou komen.

Alleen nadat ik de traktor eenmaal in gebruik had genomen bleek meer niet in orde te zijn.Nu dit was nog altijd geen ramp. Eerst maar eens zorgen dat ik hem door de keuring kreeg. Totdat ik hem had voorgereden, zoals meestel lieten de richtingaanwijzers het afweten, ook het chassisnummer vonden we niet terug, oeps wat nu. Ja natuurlijk afgekeurd. Teruggekeerd thuis onmiddellijk naar de invoerder van deutz belgie gebeld (GASPART). Na het een en ander gevraagd te hebben zeiden zij dat het nummer altijd op het koppelingshuis terug te vinden was, dan maar schuren en jawel hoor alles bij wonder het nummer stond er, en het kwam overeen met dat op mijn papieren!!!!!!!!!!. Nu nog allen de richtingaanwijzers restauren en terug naar de keuring. resultaat : GOEDGEKEURD.

Dan maar werken geblazen, Oh neen daar komen de eerste technishe ongemaken. Zwarte damp, olielekken uit motor, olieverbruik alsof de motor alleen olie verbruikte om te draaien, en of dat nog niet genoeg was geen voldoende oliedruk meer. Wat nu gedaan. Geen probleem motor uitbouwen en daar vonden we de boosdoener van het olielek en te weinig oliedruk. De dichting van de krukas was versleten en het lager uitgelopen ( bronse buslager ) dan maar een nieuw dichting steken en lager zelf draaien.Terug alles monteren en testen maar. Resultaat: geen olielek meer en terug voldoende oliedruk. Maar de zwarte damp bleef. Dan maar de dieselverstuifers nazien en de kleppen afregelen. De verstuivers waren mooi op druk afgesteld maar de kleppen daar kon ik bijna de dikte van een schroevendraaier tussen duwen. Afstellen via de voorschriften en testen. Resultaat: iets beter.

Tot dat op een dag de motor een raar geluid begon te maken. Een hels lawaai juist ijzer op ijzer.Wat nu gedaan: Niets aan de hand gewoon uitbouwen en laten reviseren. Dit heeft ongeveer zo'n 8 maanden geduurd onderdelen waren moeilijk te verkrijgen. Nieuwe cilinders, krukaslagers, krukas slijpen, nieuwe dichtingen en kleppen slijpen.

Dan maar ondertussen  starten met een grondige opknapbeurt. Vooraleerst een nieuwe dichting plaatsen in de rechter achteras. De ganze steekas eruitgehaald en terug gemonteerd. Nieuwe remschoenen geplaatst, schuur en spuitwerk, vernieuwen van de elektrische bedrading, originele achterlampen en emblemen plaatsen terug in elkaar zetten en natuurlijk ook de motor terug inbouwen en jawel hoor het resultaat mag er wezen. Geen olieverbruik meer, geen zwarte damp, geen rare geluiden, geen lekkages.

Terug naar begin