My Homepage

Start
Omhoog

 

De restauratie van deze tractor is begonnen in mei 1998 en heeft geduurd tot juni 2001.  We hebben niet heel de periode hier aangewerkt, het heeft ook een periode stil gelegen.

 

Om aan de restauratie te kunnen beginnen werd de tractor ontdaan van zijn plaatwerk tot enkel het zware onderstel overschoot.

We zijn begonnen met het zandstralen van het achterste gedeelte en dan de stukken gedemonteerd en de oliedichtingen en hier en daar een lager vervangen.

 

 

 

Tot onze verbazing bleek dat de tandwielen van de versnellingsbak er nog heel goed uitzagen.  Als alles was schoon gemaakt en wat slecht was vervangen, werd alles terug gemonteerd en zijn we met de motor begonnen.

Hiervan bleek dat de kleppen aan vervangen toe waren, we hebben dus nieuwe kleppen gestoken en natuurlijk nieuwe dichtingen ook.

 

 

De koppeling is een dubbelwerkende en de disk's hebben een nieuwe belegging gekregen.

Na het afstellen van de koppeling werd de motor terug bevestigd aan de versnellingsbak.

De motor werd op sommige plaatsen al in het groen gespoten om deze later niet opnieuw te moeten demonteren (oliefilter, dieselpomp, regelaar).

 

 

Na de motor werd de vooras vernieuwd.  De stuurarmen werden afgedraaid en het geheel voorzien van nieuwe bronze bussen.  De bladveren totaal uit elkaar gehaald en elk afzonderlijk gezandstraald en in grondverf gezet.  Tenslotte werd het geheel terug gemonteerd.

Omdat de oliekeerringen van de steekassen versleten waren, is de olie tot op de remschoenen gekomen waardoor deze vettig waren.  De remschoenen kregen net als de handrem nieuwe belegging.

 

 

 

 

 

 

 

In juli '99 begon de trekker al terug vorm te krijgen.  De motor was terug aangekleed en een deel van het plaatwerk stond al in de grondverf.

Het werd tijd om eens een proefrit te doen.

 

Niet al het plaatwerk was in goede staat.  De achterste spatborden waren in zo'n slechte staat dat we besloten hadden om de bovenste ronde plaat te vervangen door een nieuwe plaat.

De zijplaat was nog goed, hier en daar een slecht stuk maar dit hebben we dan vervangen door een nieuw stuk.

Naast de spatborden was de motorkap ook in slechte staat, maar dit hebben we redelijk te goei gekregen bij het uitdeuken.

 

 

Als de spatborden en motorkap klaar waren en in grondverf stonden, zijn we begonnen aan de hefinrichting.  Nieuwe ogen aan de onderste lift armen gelast en nieuwe verbindingsstukken gemaakt van de liftblok naar de lift armen.  Tenslotte werden nieuwe hydraulische leidingen geplooid.

Als laatste moesten we nog een nieuwe uitlaat maken en heel de tractor stond in de grondverf.  Nu konden we de tractor terug uitkleden en gaan spuiten in zijn oorspronkelijke kleur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Al het zware werk gaf uiteindelijk volgend resultaat :

De tractor heeft achteraan 38" velgen, later werd ons verteld dat er origineel 30" onder horen.  Het zou kunnen dat we deze later nog gaan vervangen door 30" en dan een maatje breder nemen.  Maar dat zullen we bekijken als we de F2L514/53 gaan restaureren, dan kunnen we deze banden op die tractor leggen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naar Boven