My Homepage

Start
Omhoog
Ombouwen
Restauratie

 

F4L514/4

Kort na de aankoop van de 3 cilinder van Arnhem was het een show in Panningen (nl).  Deze show duurt steeds twee dagen, 's zaterdags ben ik daar naar toe geweest met mijn vader.  's Zondags ben ik terug naar ginder gereden omdat ik thuis toch niet wist wat doen.  En je weet toch nooit wat je tegenkomt.  Plots zag ik een advertentie hangen van een 4 cilinder stompkop welke te koop was in Duitsland.

Zo'n kans mag je natuurlijk niet laten liggen, omdat de prijs in mijn ogen toch mee viel had ik zin om een keertje te gaan kijken.  Maar als ik deze kocht en die moest gaan halen waren de transportkosten enorm, de afstand was meer als 400 km enkel.  Dus mijn nonkel nog eens aangesproken of ik de depanneur nog eens een keertje mocht lenen, dat was geen probleem.  Maar nu nog chauffeurs vinden, want om de rij en rust tijden te respecteren was n chauffeur niet genoeg.  Uiteindelijk was het transport in orde.  Contact opgenomen met de duitser en een dag afgesproken.

Toen we bij de duitser aankwamen zijn we naar een schuur in de buurt gereden waar de trekker in stond.  Toen de hij de deur open trok zagen we wel 20 tractoren staan.  Hij huurde samen met enkele vrienden deze bergplaats.  En daar stond hij dan tussen, de 4 cilinder stompkop.

Deze tractor had geen hefinrichting, maar wel een trekhaak met een snelkoppel systeem.  Hij zag er nog redelijk uit, buiten de achterste spatborden.  Hier was al een extra plaat tegen geschroefd, deze waren dus deels weg geroesterd.  Volgens de man was de motor ook nog in goede staat, je moest deze maar eventjes aantrekken en hij draaide.  Dit omdat hij lang had stil gestaan.  Hij had hem ruim 10 jaar geleden gekocht, maar moest nu weg omdat hij zelf een Lanz had gekocht en het geld nodig had.  Hij verkocht ook een F3L514 snelloper, maar deze prijs was teveel voor mij.

Uiteindelijk hebben we dan een prijs afgesproken en moesten we nog een dag regelen om hem te komen halen.  Omdat het in de grote vakantie was, zijn er in Duitsland delen van de autosnelweg waar geen vrachtwagens mogen rijden op een zaterdag.  Daarom hebben we een groot deel door Nederland gereden.

Even op terug weg een stop gehouden om de benen te strekken en iets te eten en drinken.  Onderweg was ik eens goed in de papieren aan het kijken en blijkt dat deze tractor van het type F4L514/4 NSK is.  Dat verklaart natuurlijk de trekhaak achteraan.

Die dag waren we om 6 uur 's morgens vertrokken en waren terug 's avonds om 18 uur.

We waren toch blij dat we terug thuis waren en zonder problemen, dat is toch het voornaamste.  Omdat we zo laat thuis waren hebben we de tractor binnen geduwd.  We gingen ons wel eens op een andere keer bezig houden om deze in gang te zetten.

 

De dag van het grote moment was aangebroken, het gingen eens proberen om hem in gang te krijgen.  Onze D25 ervoor gehangen wat hij toch voelde aan het trekken.  Maar na zo'n 60 meter sloeg de motor toch aan.  Maar het was geen zicht.  Ene witte rook en de motor draaide niet goed.  Bleek ook nog dat de motor los tegen het koppelingshuis stond, het stond zo'n 5 mm open.  Omdat het binnen een paar weken de show van onze club was had ik toch graag deze tractor ginder gekregen.  Daarom hadden we besloten om de motor eruit te halen en deze vervangen door een stationaire van zo'n 90 pk.  Er waren enige verschillen tussen deze motoren zodat we stukken onderling hebben moet wisselen.  Na het ombouwen bleek dat er een trilling in de motor zit, op stationair toerental draait deze goed, maar verhoog je het toerental dan begint de tractor te gaan daveren.  Maar dit is tijdelijk, tot we de tractor gaan restaureren.  Hieronder zie je nog foto's met de oude motor.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                        Foto's van het ombouwen motor                                     Foto's van de restauratie

 

* Technische gegevens

 Algemeen :    Bouwjaar                        1959

                          Aangekocht                    24 augustus 2002

                           Chassis nr.                    7908/147

 Motor :             Typ / Koeling                 F4L514 / Lucht

                            Boring / Slag                110 mm / 140 mm

                            Cilinderinhoud              5322 cm

                            Nominaal toerental      1650 tr/min

                            PKs                              60

                            Nr.                                  1997941/44

 Transmissie : Typ                                  ZF A26

                            Versnelling V/A             7 / 2

                            Cardanas                      1 3/4    540 tr/min

                            Aandrijving                    enkelvoudige koppeling

 

Naar Boven