My Homepage

Start
Omhoog

 

F3L514/7

Toen mijn andere F3L514 gerestaureerd was begon de microbe van het verzamelen van dit type tractor.  Omdat ik nu in het bezit was van de 1,2 en 3 cilinder werd het een droom om de 4 cilinder ook in het bezit te hebben.  Maar dit is bij vele een droom omdat deze zeer zeldzaam zijn.  Dus is de 3 cilinder bij mij ook al een tractor welke gezien mag worden en je niet veel tegenkomt op een show.

Toen ik in een advertentie een 3 cilinder zag staan, kon ik het niet laten om hier naar te bellen.  Omdat de andere een traagloper is, was ik nog opzoek naar eentje die wat sneller ging.

Toen de man vertelde dat deze snel liep heb ik een afspraak gemaak om eens te komen zien.

Daar aangekomen gingen we naar de tractor kijken en toen hij de deur open trok viel mijn mond bijna open van het verschieten.  De eerste tractor waar ik op zag was mijn droom, de vier cilinder stompkop.  De man had heel de serie '514 staan en een paar jongere.

 

 

Toen ik van verte de tractor zag staan dacht ik eerst dat het geen stompkop was vanwege de grill, tot ik wat dichterbij kwam.  Toen ik de achterste banden zag, dacht ik direct dat het een snelloper was.

Tot ik F3L514/7NKF op het kenplaatje zag staan wist ik al genoeg.  Dit was geen snellloper maar ook een traagloper zoals ik thuis er eentje heb staan.  Maar der kon een waterkansje bestaan dat het natuurlijk wel kon zijn.  Daarom de tractor gestart en een keertje mee rond gereden.

Het was en bleef een traagloper, de ontgoocheling was natuurlijk groot.

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De tractor was een bagger tractor waarvan de kraan inmiddels verdwenen was.  De motorkap is nogal ingedeukt omdat vooraan de grijpbek hing. De steun vooraan zie je nog.  Maar voor de rest was hij redelijk compleet.  Hij heeft geen trekhaak en hefinrichting maar wel een polie waarmee de oliepomp voor de kraan werd aangedreven.

Maar omdat het geen snelloper was, werd toch besloten om deze niet te kopen.  Maar onderweg naar huis begon het toch een raar gevoel te geven en had ik spijt dat ik hem niet gekocht had.  Twee tractoren van hetzelfde type, maar met een verschillende grill is toch ook leuk om te hebben.  En als ik ooit een 4 cilinder moest tegenkomen, kan ik deze terug verkopen en moet ik niet veel bijleggen.  Thuis gekomen heb ik toen de telefoon genomen en deze gekocht.  Het weekend daarop ben ik hem gaan halen in Arnhem.

Het onderstel waar de kraan opstond hebben we der afgesmeten en de tractor eens goed afgespoten met de hogedruk.  Het starten en gloeien was niet helemaal in orde welke ik dan eens onder handen heb genomen.  Ik moet zeggen dat de tractor motorisch en mechanisch in goede staat is, het plaatwerk kon beter.

Dit geeft toch al direct een ander zicht.

 

 

 

 

 

 

 

 

* Technische gegevens

 Algemeen :     Bouwjaar                        1962

                           Aangekocht                    15 juli 2002

                           Chassis nr.                    7712/2527

 Motor :             Typ / Koeling                 F3L514 / Lucht

                            Boring / Slag                110 mm / 140 mm

                            Cilinderinhoud              3990 cm

                            Nominaal toerental      1800 tr/min

                            PKs                              50

                            Nr.                                  3174519/21

 Transmissie : Typ                                  ZF A23

                            Versnelling V/A             7 / 2

                            Cardanas                      1 3/8 x 75   540 tr/min

                            Aandrijving                    Dubbelvoudige koppeling

 

Naar Boven