INFORMATIE IN VERBAND MET DE BELGISCHE SCHILDER BELLOR

 

Geboren in Aarlen op 30 juli 1911 en overleden in Brussel op 13 februari 2000.
Tentoonstellingen

1934 Exposition des peintres du Luxembourg in Aarlen
1941 Galerie Isy Brachot - overzichtstentoonstelling
1945 Galerie Nova Brussel
1949 Bellor tekent de kostuums voor het toneelstuk "Le Boeuf sur le toit"
1966 Galerie de Berry - Parijs
1967 Galerie Lecomte Ullman - Parijs
1968 Galerie des Beaux Arts - Parijs
1970 Galerie Maine Montparnasse - Parijs
1975 Galerie Les Eperonniers - Brussel
1976 Overzichtstentoonstelling- Moescroen
1978-79 Galerie Paul Ide - Brussel
1979 Galerie Jan de Maere - Brussel
1981 Casino van Knokke
Château de Burdinne
1982 Galerie Jan De Maere - Brussel
Kunstbeurs Utrecht
1983 Artemis Ar Gallery - St. Martens-Latem
Galerie Aelbrecht - Rotterdam
Casino van Knokke
FIAC 83 Paris Grand Palais
8ste beurs van de hedendaagse kunst - Paleis voor Schone Kunsten in Brussel
2000 Lineart 2000
2001 - Beurs van Gent
- Eurantica te Brussel

2002 ARTE.ON Gallery KNOKKE

2003 De internationale jury van de Biënale van Florence heeft de werken van BELLOR geselecteerd om voorgesteld te worden op de volgende Biënale van 6 tot en met 14 december 2003.

Bibliografie:

-Arto (encyclopedie van de Belgische kunstenaars sinds 1830)
-Dictionnaire des peintres belges en trois volumes
-New BENEZIT
-Het MILLENNIUMBOEK van Brussel
-ART IN BELGIUM van Paul PIRON
-"Twee eeuwen signaturen van belgische kunstenaars" van Paul PIRON

Bellor overleed op 89-jarige leeftijd. Het publiek heeft de neiging het etiket "surrealist" op hem te plakken, maar hij beschouwde zichzelf als een "fantastisch realist". Zijn hele leven lang heeft deze schilder, die uitmunt door zijn tekentalent en kleurenpalet, in de beslotenheid van zijn atelier gewerkt. Enkel de grote kunstenaars uit het verleden hielden hem gezelschap: hij zocht hen voortdurend op in alle musea van Europa. Zij hebben zijn aangeboren kunnen verder gevormd.
De laatste twintig jaar exposeerde Bellor niet meer - het was ook in deze periode dat de critici hem begonnen te loven als een van de grootste schilders van de twintigste eeuw.
Hij laat ons een oeuvre na dat niet erg omvangrijk is, maar dat een grote artistieke waarde heeft.