Bruno's

Chrysler Six DeLuxe  1937

Daf 600 Luxe  1961

Humber 8/18 Chummy 1924
    

Daf 600 Luxe van 1961






In 1928 startten de gebroeders van Doorne in Eindhoven een machine- en reparatiefabriek. In de jaren '30 specialiseerde DAF zich vooral in de bouw van aanhangwagens en opleggers. Plannen voor DAF bedrijfswagen werden pas vanaf 1947 gerealiseerd.

 In de loop van de jaren '50 namen DAF-plannen voor het in productie nemen van een kleine personenauto vaste vorm aan. Dit resulteerde in de introductie van de DAF 600 in februari van 1958 na een relatief korte ontwikkelingsperiode van 3 jaar. In 1959 kwam de productie van dit model in de Eindhovense fabriek daadwerkelijk op gang. De eerste exemplaren werden pas in maart 1959 aan de klanten afgeleverd. De door DAF zelf ontwikkelde tweecilinder boxermotor levert 22 SAE pk. De DAF 600 is leverbaar als Standaard en Luxe.

 In 1960 maken de ‘oortjes’ richtingaanwijzers in de B-stijlen plaats voor normale knipperlichten aan de voorkant van de auto. Ook krijgt de DAF iets grotere koplampen voor meer lichtopbrengst. De interne typeaanduiding van deze tweede serie – 22 – geeft via het eerste cijfer ervan een verwijzing naar het aantal SAE pk’s onder de motorkap, in dit geval 22. Deze interne codering is sindsdien steeds gehandhaafd.

 Ik bezit een Luxe uitvoering van de tweede generatie uit 1961 ( Daf 600 Luxe van 8 maart 1961, Chassis nummer:LP007020497 Motor nummer:*600AF-021111*) met juist geen 30.000 km op de teller.

Op 23-02-1961 verliet het Dafje de fabrieken in Eindhoven richting Frankrijk waar het de eerste 50 jaar van zijn leven vertoefde.
Dit Dafje moet ongeveer mijn zesde Dafje zijn, in mijn jonge tijd, toen ik pas mijn rijbewijs had kon ik mij alleen maar spotgoedkope auto's permiteren en dat wil dus zeggen : auto's waarin niemand anders in gezien wil worden, zo ben ik bij Dafjes uitgekomen en ik was er niet treurig om.