Adverteren op deze site
voor 20 € per maand


The Male Ideal
Lon of New York and the Masculine Physique Decades before Bruce Weber or Herb Ritts picked up a camera, one photographer created a body of work that defined the masculine ideal for a generation. Alonzo Hanagan, better known as Lon of New York was a groundbreaking and daring artist of his time.

Je kan je niet voorstellen hoe het leven in de jaren '50 was voor een homootje. Je had natuurlijk de sterke economische groei, maar homoseksualiteit was toen nog meer dan taboe: verboden. Daarom belandde Lon meerdere malen in de gevangenis, zoals Bob Mizer die eveneens met eenzelfde soort fotografie bezig was.

De stijl van de foto's is zeer getypeerd, en hoewel de fotograaf tientallen jaren bezig is geweest is er weinig verandering te merken in zijn fotografische stijl. We zitten echt in het oude Griekenland, met het obligate stuk tempel dat in 50% van de foto's gebruikt wordt. Variatie is er nauwelijks, men zit echt in een gefigeerde stijlvorm.

Modellen droegen de obligate posing straps (van die minuscule onderbroekjes die voor niets anders kunnen dienen), hoewel Lon talrijke foto's publiceerde zonder strap. In de jaren '70 werd het langzamerhand mogelijk frontaal naakt te publiceren en verviel het alibi van sport, body building, gezondheid en andere zever. Die boekjes lagen natuurlijk nog niet in de krantenwinkels, ze waren enkel via de post te krijgen. Uit de "Physique" boekjes ontstonden er dus twee stromingen: de boekjes voor de echte sportmannen, met voedingssupplementen, tabellen met oefeningen en dergelijke, en de rukboekjes zoals wij die nu kennen. Dit boek wordt nog verder besproken (met meer foto's) op de site over portraitfotografie: Lon of New York.



Male perceptions "Youth is not entirely a time of life; it is a state of mind. Nobody grows old merely by merely living a number of years. People grow old by deserting their ideals. You are as young as your faith, as old as your doubts; as young as your self-confidence, as old as your fear; as young as your hope, as old as your despair. So long as your heart receives messages of beauty, hope, cheer, courage and power, so long you are young" —Albert Schweitzer



Dit boek kan best gezien worden als een antologie van reeds gepubliceerd werk, waaronder covers voor de Spartacus van Bruno Gmünder en boeken van Himmelstürmer Verlag.
Dat hij reeds gebruikt materiaal opnieuw uitgeeft, geen probleem.
Een foto oogt beter als hij niet ontsiert wordt door een schreeuwende Spartacus hoofding.

Maar zelfs beelden uit z'n vorig werk, Male Appeal worden gerecycleerd, en dat is natruurlijk wat minder!



In eigen beheer uitgegeven fotoboek, wat de mogelijkheid biedt zijn eigen weg in te slaan, ver van het commercieële.
Hier mag de fotograaf doen wat hij wil. Het werk bevat heelwat tekst (ook op zijn CD's en internet site is hij even babbelziek) en een paar grafische uitprobeersels, niet altijd even geslaagd, maar in vergelijking met standaard-produkten is het een aangename afwisseling.

Nochtans is de fotograaf productief genoeg om talrijke CD's uit te geven (gemakkelijker te maken dan een boek, goedkoper en eenvoudiger te verdelen). Je zou verwachten dat een boek, dat meer duurzaam is, ook zijn beste modellen zou presenteren. Mmmhh. Natuurlijk is Enrico een mooi exemplaar, hij glimlacht altijd en gaat vlot uit de kleren, maar de gekozen beelden zijn niet de meest sprekende (vergelijk met zijn CD's!). Het boek bevat ook naar mijn mening wat mindere exemplaren, maar dit is een subjectieve mening.


Waar heb ik deze foto nog gezien???

Het recycleren van oud materiaal en het citeren van dode schrijvers laat vermoeden dat de fotograaf zijn inspiratie kwijt is.

In vergelijking één beeld uit de serie CD's. Zijn laatste CD bevat een 1000-tal beelden (helaas op redelijk lage resolutie). De CD's bevatten enorm veel beeldmateriaal (soms nagenoeg identieke beelden, maar ook Denis Wöhler heeft deze manie) dat met een webinterface bekeken moet worden, en een dump van de internet site van de auteur op het ogenblik dat de CD werd gebrand.


1
2
3




NaamDer Knabe
"Ich nehme für alle Frauen das Recht in Anspruch, an der flüchtigen Schönheit des Knaben Gefallen zu finden"

Feministe Germaine Greer vindt jonge mannen mooi. Welke homo zou haar durven tegenspreken?
Het is een interessant boek, dat ons door de eeuwen leidt: wel moet gezegd worden dat jongeren in de middeleeuwen er meestal vreselijk uitzagen (beeld 1), maar dit wordt dat rechtgetrokken in de Renaissance met zijn aandacht voor de Griekse en Romeinse idealen (beeld 2, de David van Michelangelo). Oeroude standjes komen terug in moderne beelden (beeld 3: de faun).
De thematiek wordt in verschillende hoofdstukken uitgewerkt: de jongeman als dienaar, als soldaat, als boodschapper door de eeuwen heen. Het is een buitengewoon goed uitgewerkt boek dat zeker alle aandacht verdient.


NaamJeans
-




Oppervlakkig fotoboek (prentenboek) gesponsord door GAP. Weinig tekst (de beelden spreken voor zich, nietwaar, en het is veel gemakkelijker een blad te vullen met één foto dan met een intelligente tekst).



Aandacht voor de onbekende werkmens in jeanskledij, maar vooral voor bekende figuren uit de film- en modewereld: Montgomery Clift (homo, maar niemand mocht het in 1951 weten), Susan Sarandon en Geena Davis in Thelma and Louise en een leuke onbekende knul waarvan zijn broek spijtig genoeg slechts één knoop open heeft.



Stadium
De sportgoden door Patrick Sarfati gefotografeerd zijn weinig bekend bij het grote publiek, maar kunnen rekenen op bepaalde boezoekers die je ook zal aantreffen rond zwembaden, tennisvelden en andere sportscholen

Een vreemde verchijning: een 60-tal sportfiguren, ieder 4 meter hoog, geschonken door de verschillende Italiaanse regio's, voor een stadium dat de glorie van het opkomend fascisme moest vieren. Het stadium bestaat nog steeds, en de beelden zijn nog steeds te bezichtigen.

Het boek is echter een snelle produktie. De schijver heeft al zijn fotomateriaal in één dag verzameld, en misschien vindt de auteur dit een prestatie, ik vindt het maar een matig werk. De foto's worden voorafgegaan door een tekst dat te weinig uitleg geeft over de periode waarin deze beelden gemaakt werden (het voor-oorlogse fascisme). Het boek geeft ook geen overzicht (of volgelvlucht) van het stadium en zijn omgeving. Had beter gekund, een mislukte kans!
Dat het ook beter kan bewijst volgende foto uit een boek van Dominique Fernandez A Hidden Love. Welke van deze twee beelden van de voetballer uit Calabrië is de meest sexy?


Gymnasium Fotoboek over schooljongens die aan sport doen, weliswaar vaak in een geïmproviseerde omgeving. De beelden moeten vooral nostalgische en romantische gevoelens oproepen, naast vanzelfsprekend homo-erotiek, want dat steekt Smalley niet onder stoelen of (turn)banken. Beelden van jongens die de vermoorde onschuld spelen.



Altijd interessant de teksten te lezen. Voor zover er teksten beschikbaar zijn, want dit is niet altijd even evident bij een fotoboek. Dit werk probeert nostalgische gevoelens op te roepen over een tijd waarin homoseksualiteit nog niet bestond en Adi Das zijn sportkleding nog niet ontworpen had. De jongens lopen gekleed in vreselijke on-sexy broeken, zwarte stadsschoenen (om een sneakerfreak de schrik op het lijf te jagen en eeuwige nachtmerries te bezorgen), lange kousen en slobberlijfjes met lange mouwen en andere muffe accessoires uit een museum. Ze zijn nog meer ingepakt dan een islamitische vrouw in een fundamentalistisch land. Je zal tevergeefs een 'swoosh' zoeken. En als ze zwembroeken dragen, dan zijn dit lange, zwarte baggy gevallen, beginnend boven hun buik tot halverwege hun knieën en waaruit niets te onderscheiden valt.
En de tekst is ook meteen raak: 'The boy who wants to be strong and rugged, who wishes to grow up into a superb, manly man, and who uses his surplus energies in wholesome games and in a temperate amount of study, will avoid without the slightest effort all that is evil.' Het lijkt wel geciteerd uit een universiteitsbrochure uit pre-oorlogse tijden. Wat dat 'duivels' wel is, wordt niet vermeld.


Ragazzi Konrad Helbig mag terecht de Pasolini van de jongensfotografie genoemd worden. Bijna obsessief heeft hij de Ragazzi de vita gefotografeerd.

Dit verzamelwerk geeft ons een beeld van de fotografie van Konrad Helbig. Zijn foto's lijken tegenwoordig verouderd door de klederdracht van de italiaanse jeugd na de tweede wereldoorlog, maar bekomen daardoor des te meer charme. Een soort na-oorlogse (maar even ouderwets) Wilhelm von Gloeden.
Na de tweede wereldoorlog (vocht als duitser in Rusland en werd gevangengenomen) vestigd hij zich min-of-meer definitief in Sicilië, de meeste beelden uit dit boek zijn in het dorpje Marinella genomen.
Het boek bevat een uitgebreide tekst in het Duits en het Italiaans, maar het beeldmateriaal is niet gedateerd.


EXHIBIT A
Guy Bourdin Anthologie van het œuvre van Guy Bourdin. Hij was modefotograaf en zijn beelden werden in vooraanstaande publicaties (vooral Vogue), kalenders van Pentax en andere gepubliceerd. Naast het beeldmateriaal zelf bevat het boek een uitgebreide dissertatie over kunstfotografie en het gebruik ervan in advertenties.

Guy Bourdin vormt de perfekte schakel tussen kunst en middenstand: kunst om schoenen te promoten, om fototoestellen aan te prijzen en andere kledingstukken in het studiolicht te plaatsen. In tegenstelling met bijvoorbeeld de Amerikaanse 'Factory'-fabrikaten is hier een duidelijke poging omdernomen om de beelden een humoristisch toontje te geven, wat duidelijk ontbreekt op een blikje Amerikaanse soep van een niet nader gespecifieerd merk.


Het boek richt zich vooral op de consument: vrouwen kopen schoenen, mannen kopen fototoestellen. Het zal u dan niet verwonderen, dat er bijna altijd vrouwen in beeld komen: vrouwen om andere vrouwen aan te zetten veel te dure schoenen te kopen, mannen om fototoestellen te kopen, zodat ze ook dergelijke vrouwen zouden kunnen fotograferen.
Het is een aantrekkelijk boek geworden (zeer groot formaat (A3)) met naast het eigenlijk beeldmateriaal ook een kort essay over kunst en commercie.



Wrestling
a pictorial history Een historisch en fotografisch overzicht van het worstelen. Een aanbod van de bekende namen uit het begin van de 20er jaren, de sterren die de sport populariseerden in de jaren '50 tot de WCW helden van vandaag.
Twee foto's vertellen eigenlijk genoeg over deze vechtsport: de voorcover waar je een houdgreep gedemonstreerd ziet (duidelijk een sportman met spieren en nog enige haren op z'n armen), en de achtercover in kleur met de show dat rond de huidige manifestaties gehouden wordt. Van sport is er tegenwoordig geen sprake meer, de vechters hebben allemaal een bierbuik en dragen afzichtelijke kleren, dat ze dan op de ring uitdoen (en wat je dan te zien krijgt is niet om over naar huis te schrijven).
Het werk bevat heelwat beeldmateriaal, gerangschikt per onderwerp (zelfs vrouwen komen in beeld), iedere keer met een korte uitleg.



NaamStrong Man
Vintage Photos of a Masculine Icon
Sailor
Vintage Photos of a Masculine Icon
Strongman toont zowel de professionele opgepompte body-builder als de anonieme sporter, met het naakte bovenlichaam. Deze collectie loopt van de jaren 1880 tot 1950 en is afkomstig uit archieven van vroege 'male physique' fototmagazines.

Een fotografische hulde aan het icoon van jeugdige uitbundigheid, avontuurlijke en romantische allure.
Een collectie van 150 vergeelde en vervlogen beelden die ons een kijk geven op meer dan 100 jaar maritiem leven.







Strong Man
Dit boek bevat een reeks historische foto's, zowel professionele beelden (met bijvoorbeeld reklame voor tabak) als amateurbeelden genomen in een achtertuintje. Eerst stak in de lens kijkend, met een paar sportschool-accessoires op de achtergrond, nadien verviel deze noodzaak en stonden de modellen er een beetje verweesd bij. Het boek bevat ook tal van groepsfoto's van sportscholen (met wel erg ongezond lijkende mannen), waaronder een van een belgische groep!
De eerste echt homo-erotische beelden deden ook hun intrede, met een jonge man met reeds één knoop van zijn broek los. Het zal niet lang meer duren eer alle knopen orgiastisch openspringen en er echt erotisch materiaal zal verschijnen (niet aanwezig in dit boek).
Spijtig genoeg is er weinig informatie bij de beelden. Van sommigen is de oorsprong zelfs onbekend.
Sailor
Sailor volgt de ingeslagen weg met een volgend icoon van de jeugdige kracht en mannelijkheid. Wij hebben het hier natuurlijk niet over de zeevaarder, een oude, meestal bebaarde en naar alcohol stinkende zeeman, maar over de jonge rekruut dat in een 100% mannelijke (en meestal militaire) omgeving gedropt wordt.




NaamDear Friends
American Photographs of Men Together, 1840-1918
Collectie foto's uit de beginperiode van de fotografie. Op alle beelden staan twee of meer mannen afgebeeld in meer dan louter vriendschappelijke poses.


In deze pre-Freudiaanse periode was het gewoon dat twee mannen hun vriendschap op de gevoelige plaat vastlegden. In die tijd was dit trouwens geen gewone handeling: je moest een afspraak maken voor één enkele foto (die dan ook nog een fortuin kostte). Dit was de tijd van de daguerreotype, dat zeer lange belichtingstijden nodig had, en waarmee je geen duplikaten kon maken. Sommige beelden zijn echte kleine kunstwerken, met een bijhorende gedrukte tekst en in een soort boekvorm gepresenteerd. Naderhand trokken ambulante fotografen met de troepen mee (dat was dan de tijd van de Amerikaanse civiele oorlog) en werd er een goedkoper procédé uitgevonden (de typische Amerikaanse tintype dat in Europa nooit gebruikt werd).
De Victoriaanse periode was veel progressiever dan wij tegenwoordig denken (ze was in ieder geval zeer schijnheilig: wat geen naam had (homoseksualiteit) kon dus niet bestaan). Niemand ging zich inbeelden dat twee mannen samen meer dan twee collega's of twee broers waren. Het was een periode waar veel mogelijk was, als het maar voldoende duister bleef. Pas bij de eeuwwisseling (en het bekende Wilde-proces) onderging de bevolking een grondige mentaliteitsverandering.
Naast het beeldmateriaal op zich is ook de tekst bijzonder interessant, waarbij regelmatig naar bepaalde foto's wordt verwezen om de standpunt kracht bij te zetten.





NaamQueer pulp
Perverted Passions from the Golden Age of the Paperback
Overzicht van de culturele, politieke en economische factoren die leidden tot een boom in 'queer' pulpromans tussen 1940 en 1960. Goedkoop geprijsd om door de massa gekocht te worden, werden deze boekjes vooral ontworpen om gezien te worden

Op één gebied zijn de lesbiennes ons voor geweest: op het gebied van lesbische pulpboekjes. Laat mij eens even uitleggen, maar eerst een algemeen beeld.
Dergelijke pulpboekjes werden vooral verkocht in krantenkiosten, bus- en treinstations ea. (niet in boekenwinkels: het doelpubliek was de lagere klasse). Mensen zochten vooral ontspanning, alhoewel er soms een serieus werk tussendoor glipte (zie het Kinsey rapport, maar dat direkt aanleiding gaf tot een 'remake'). Het was de bedoeling een publiek aan te trekken dat normaal geen boeken kocht, en daarom moest de cover zo opvallend mogelijk zijn. Sommige covers zijn inderdaad kleine kunstwerken. Natuurlijk zijn er ook onoogelijke krabbels, met slechte proporties, snel getekend, verkeerd lettertype en bladspiegel, ...
Regeltig was er een lesbo-boek aanwezig (zelfs geschreven door een lesbienne!). Het doelpubliek was de hetero-man, en publikatie was mogelijk als de lesbienne(s) op het einde maar genazen en een gepaste man vonden. Wat de vrouwen in 3/4 van het boek met elkaar deden was blijkbaar niet belangrijk. Of juist wel: de hetero man ziet zich al direkt tussenbeide komen... Voor homo's lag het wat moeilijker, en dergelijke boeken konden enkel rekenen op een beperkt publiek van gevoelsgenoten. Met de tolerante jaren '60 onststond aldus een markt voor homo-pulpboeken, die heel snel evolueerde tot regelrechte porno.
Dit boek is voorzien van een zeer informatieve tekst: met de combinatie van opvallende covers (die tegenwoordig zeer 'camp' aandoen) is dit een perfekte mix.












Ansichten von Männern
Ansichten von Männern De stijl van Brandner bestaat erin om zijn modellen zo natuurlijk mogelijk weer te geven, ze in hun eigenwaarde te laten. Elke foto bestaat uit een samenspel van drie componenten: het gefotografeerde model, zijn persoonlijkheid en de kunst van de fotograaf.

Meestal is het duidelijk als je met een kunstboek te maken hebt. De beelden zijn zodanig groot dat ze niet in één keer ingescand kunnen worden (rukboekjes hebben doorgaans een kleiner, beter aangepast formaat).

In dit boek, dat kleur- en zwart/wit fotografie, blanke en zwarte mannen combineert, wordt het model vrijgelaten in zijn omgeving. Ook oudere mannen komen in beeld. Portretfotografie, naakt, één vrouw en een roker, griekse beelden en standjes, een crew cut, vreselijk mooie modellen. En vrijheid.



Naked men, Too
Liberating the Male Nude, 1950-2000 Documents a fascinating moment in the history of American culture -a period between 1930-1950 that gave birth to new notions of male beauty and desire, and to a new group of daring men, both photographers and models, who helped pave the way for male sexual liberation and futured what are the first true male models.



Prachtig historisch overzicht van een halve eeuw naaktfotografie. Terwijl Bob Mizer athleten liet poseren met een klein doekje en deze beelden dan uitgaf in een nietig maar invloedrijk krantje, begonnen anderen met echte naaktfotografie.

Op deze site slechts 2 voorbeelden om de evolutie te schetsen (met heelwat kleren aan, het is een site toegangkelijk voor iedereen), maar er is heelwat meer materiaal beschikbaar in het boek.
We beginnnen met 'natuurlijke poses', zoals je de modellen theoretisch zou kunnen opmerken aan het strand, tot gewaagde seksuele standen.

Het gat in de ozonlaag heeft in ieder geval al gezorgd voor het verliezen van de natuurlijke beharing van de modellen.

Bekende fotografen komen aan bod (Tom Bianchi, Pierre & Gilles, Clifford Baker, de schilder Paul Cadmus om er slechts een paar te noemen) en beroemde akteurs en modellen poseren naakt (Yves Saint Laurent, Joe Dallesandro, Burt Lancaster, Rupert Everett, Charton Heston, ...) De beelden worden in een historisch perspectief geplaatst, en je leert heelwat bij. Tom Bianchi fotografeerde terwijl hij zelf naakt rondliep, waardoor de schroom bij de modellen duidelijk verminderde. Zijn beelden stralen dan ook een onbetwistbare natuurlijkheid uit, ver van de athletische poses zoals in Physique Pictorial.

Echte kunst zijn dan weer de talrijke tekeningen.


Homme
Masterpieces of erotic photography Featuring high-quality colour and black-and-white images taken by some of the greatest photographers of the twentieth century, Homme is a unique celebration of the male body.


Heelwat verschillend materiaal in dit boek, ideaal om een idee te krijgen van hetgeen allemaal te vinden is. Je hebt natuurlijk de tradtionele en bekende beelden van Howard Roffman (zie Bruno Gmünder), maar Andy Warhol heeft zich ook gewaagd aan naaktfotografie. Pierre et Gilles zijn vanzelsprekend aanwezig. Ook een paar beelden van Wolfgang Tillmans. Andere voorkomende namen in de 'zachte pornografie' zijn Dean Keefer en David Vance. Je hebt eveneens een stuk geschiedenis met beelden van Baron Wilhelm von Gloeden (1856-1931).

Gestyliseerde beelden van Trade Mark en Pierre et Gilles


Het boek begint met een algemene inleiding, en dan een lijst met al de fotogafen met hun CV. Dan volgt de volle lading beelden, gesorteerd per fotograaf. De diversiteit is enorm, blijkbaar valt er meer te doen met een mannenlichaam dan met een gleufdier. Het was onmogelijk alle fotografen, tekenaars en fotografisten in het boek op te nemen. We hebben spijtig genoeg geen beelden van Lalli. Maar gelukkig hebben we òòk geen beelden van Bel Ami!
Het was bijzonder moeilijk hier een selectie te maken uit hetgeen beschikbaar is in het boek.


De eerste en één van de laatste cK advertenties.
Vindt je ook niet dat onze Marcske een buikje begint te krijgen?


Kauf mich
Männer in der Werbung 100 jaar modereclame waar de man centraal staat.
Een overzicht van de man als lustobject.
Leuk boek; alles wat je moet weten over reklame en het mannelijk lichaam staat erin. Grappige reklame zoals die van Pritt (?), 'serieuze' reklame (cK), geile reklame (bijna alles), ... Mannen verkopen hun waar blijkbaar evengoed als pin ups en schoonheidsmissen.

Bij het werk ook een duidelijk uitleg hoe de reklame aangepast wordt aan het gewenst publiek, en grondige statistieken worden uit de doeken gedaan. We mogen ook heel even achter de schermen van de droomfabriek kijken. Wisten jullie bijvoorbeeld dat Marlboro oorspronkelijk (in 1959) een vrouwenmerk was?


Reklame voor Pritt, of voor een opticien?

Het boek is zeer internationaal van opzet, met enkele voorbeelden van typische landelijke reklameboodschappen naast de internationale campagnes van Levi's (Nick Kamen in de wasserette in 1985), Versace, Joop!

Het boek bevat ook enkele voorbeelden van naar homo's gerichte reklame (in specifieke of algemene tijdschriften).