...…

MIJN REISVERSLAG VIA HET INTERNET.

ONZE REIS NAAR ITALIE MET DE MOTORHOME.

Door : ANN – ROLAND en dochter NATASCHA met vriend.

Mobilvetta (integraal) – 2500 cc

Ieder vrij moment trekken we er op uit met ons rijdend huisje (nu met een Mobilvetta maar voor-heen met een Bedford van meer dan 20 jaar oud) en komen zo op vele plaatsen. Maar éénmaal per jaar trekken we er op uit voor 3 weken.

Dit jaar was onze planning ITALIE.

Waar ergens in Italie?

We zien wel waar we uitkomen!

Onze reis begon op maandag 8 juli 2002 in de late namiddag vanuit onze woonplaats "Berlaar". Onze 1ste halte was dan ook nog in Belgiê op de grote parking in Bastogne. Frieten gehaald in het plaatselijke frituur, nog een wandeling gemaakt en klaar voor een verdiende nachtrust.

De volgende morgen vertrokken richting Groot Hertogdom Luxemburg naar het Duitse stadje

….."BREISACH"….

Een mooie serviceplaats met parking gelegen aan de Rijn en tevens een mooi historische stadje met veel bezienswaardigheden. Spijtig van de regen die ons verder gezelschap hield voor de rest van de avond en de volgende voormiddag.

Verder via de autostrade naar Bazel. Vignet gekocht 40 ZFR. en op weg naar de St. Gotthardtunnel

(met een korte stop aan het Meer van Luzern)

………………

Met heel veel geluk (achteraf beseft) maar een kwartiertje moeten aanschuiven voor de rit door de 17 km lange tunnel. Zodoende waren wij vroeger als verwacht aan de Italiaanse grens. Dan verder over de gewone weg via Locarno naar het "LAGO MAGGIORE". Daar was er meer verkeer dan aan de tunnels.

Onze 1ste stop op Italiaanse bodem "CANNOBIO". Een mooi stadje aan het meer met een serviceplaats voor mobilhomes aan een riviertje. Hier kunnen de mannen dan eindelijk vissen. Maar de vangst was niets. De weg naar de serviceplaats gaat via kleine straatjes maar er zijn wel verschillende grote plaatsen en alle voorzieningen zijn voorhanden. Het was stralend weer en warm als we ‘s morgens op zoek gingen naar de bakker.

….Serviceplaats Cannobio

….…Cannobio

Op onze weg naar Stresa verbleven we ook nog op de serviceplaats in Intra (Verbania). Daar is een overzet voorzien met de boot naar de overkant van het meer.

…Intra Serviceplaats & parking……..Intra

In "STRESA" aangekomen werd het even zoeken naar de "Parking voor auto-caravane" maar uiteindelijk hebben we ze gevonden achter een benzinestation en gelegen aan het meer met een klein strandje en weer visgelegenheid. We zijn er 3 dagen gebleven en hebben er alle weerstoestanden meegemaakt, zon, regen en onweer en nog geen vis op het droge gekregen (wel in het water) en hebben het kasteel en de tuinen bezocht op het Isola Bella. De boot vertrekt op 100m van de parking naar alle richtingen en een kabelbaan brengt U naar de hoge toppen van Mottarone 1491 m.

. ……. ……

Stresa                             Isola bella

……………….

Camperplaats Stresa Serviceplaats Bavena

Onze reis ging verder en daar er geen voorzieningen zijn in Stresa reden we eerst terug naar de serviceplaats in Bavena voor de nodige watervoorraad en lozingen en trokken we verder richting ‘TOSCANIE" via de ring rond Milaan, over de S9 en de autostrade Parma – La Spezia. Een mooie autobaan met mooie vergezichten van de bergen en kloven en met vele kleine tunneltjes.

(Serviceplaatsen aan het Lago Maggiore gevonden op het internet op de homesite van Michael -http://home.germany.net/100-165370/Maggiore.html)

Aan de kust in "LA SPEZIA" aangekomen vonden we direct borden met een gemeentelijke mobilhomeplaats (nabij militair havengebied) en daar de avond reeds in aantocht was besloten we deze te volgen en onze reis via de kust de volgende morgen verder te zetten.

..La Spezia..…. Viareggio

De kust is mooi maar niet erg camper-vriendelijk en de aangegeven plaatsen (één bord is wel voorzien) zijn onvindbaar of onbestaand. In Viareggio hebben we de hele stad rondgereden, (omringd door wel 100 scooters die langs alle kanten voorbij schuren). Na het 1ste bord volgde er geen ander meer, dus dan maar verder en zodoende zijn we in "PISA" aangekomen.

Onderweg gestopt voor de nodige boodschappen. (Vanavond eten we zelfgebakken fritten met stoofvlees) Hier is wel een grote parking met voorzieningen en dit op een 800m van het plein met de beroemde toren. Onmiddellijk zijn we de stad ingetrokken maar de tickets voor de toren waren reeds uitverkocht?.

Bij aankomst op het plein heb je het gevoel dat je in een prentkaart stapt, zo onwerkelijk en mooi is de eerste blik. De toren is werkelijk weggezakt in de grond. Na het avondeten zijn we nog eens teruggeweest maar het plein en de gebouwen zijn ’s avonds niet verlicht. Dat is wel spijtig.

………………….………Pisa

De volgende dagen was het tijd om toch maar eens het strand op te zoeken voor wat verkoeling bij de 34 graden die we de laatste dagen hadden getrotseerd. Volgens mijn camperlijstje, dat ik via het internet heb opgezocht, zijn er wel verschillende plaatsen aan de kust voorbij Livorno.

Dus onze reis ging weer verder via de kust over Rosignano Solvay (parking voor mobilhomes in het centrum maar gelegen langs de drukke baan) naar "CECINA - Mare". Hier moeten er 2 serviceplaatsen zijn. De 1ste vonden we nogal vlug. Een te betalen gemeentelijke serviceplaats, onbeschut tegen de felle zon en nogal ver van het centrum gelegen. De 2de vonden we op de parking van het Acqua Park en deze was zelfs gratis en op een 300m van het drukke strand en de uitgangsbuurt.

……..Acqua Park

Door het rondtoeren op zoek naar deze plaats vonden we ook de geschikte plek voor een strandbezoek en een duik in de zee op een rustig strand bereikbaar via een doorgang door een pijnbomenbos. Dit was ideaal voor het gedeelte strandvakantie.

Toen we daar de volgende dag aankwamen zagen we dat wij dit niet alleen ontdekt hadden, maar er was plaats genoeg en toch niet te druk. De douchezak op het dak van de mobilhome, en dan door het koele bos op weg naar een luie strandrust en een duik in zee. Na het zonnebad was de douchezak behoorlijk warm en namen we een zalige douche.

Opgefrist en gegeten de drukke uitgangsbuurt opgezocht en bij een zalig pintje onze plannen voor de volgende dagen besproken. Veel kon er niet meer besproken worden want onze reis liep naar zijn laatste week. We hadden reeds cultuur, luie dagen en voor de mannen visdagen (tot hier toe nog niets gevangen), vele wegen bereden en veel moois gezien en wat er nog op de planning stond was winkelen. We namen de fietsen en toerden naar het stadje Cecina. Daar aangekomen kwamen we tot het besef dat de winkels dicht waren omdat het zondag was. Maar niet getreurd morgen is het hier marktdag.

………Cecina Mare

We besloten de kust te verlaten en via het binnenland onze weg verder te zetten naar het historische stadje "LUCCA". Dat was gemakkelijker gezegd als gedaan. Via de gewone weg kwamen we steeds op hetzelfde punt aan waar een brug van 2,70m onze weg versperde en we met ons 3m hoog rijdend huis niet onderdoor konden. Dan maar via de autostrade. Een tolweg die ons maar 1 euro 80 koste.

In Lucca aangekomen was het weer hetzelde met de borden voor de aangegeven serviceplaats. (2 borden en dan niets meer) Uiteindelijk toch gevonden, na een ½ uur rond de muur en straat in en straat uit te rijden.

Serviceplaats Via Luporini

‘s Avonds was er een concert in de oude stad (Zucchero), dus een massa volk op de been maar ‘s morgens bij het zoeken naar de bakker was er al evenveel volk in de straten. In de namiddag de fietsen genomen en een rondje gemaakt op de stadsmuur en door de kleine straatjes, en een frisse drink op een terrasje op het gekende ronde pleintje, het Amphitheater.

…..Lucca….

Nu werd het stilletjes aan tijd om aan onze terugweg te beginnen. Elke avond luisterden we naar

de radio voor de verkeer- en weersinformatie en de vooruitzichten voor de terugweg via de Gotthardtunnel waren niet hoopvol. Wachttijden tot 4 en 5 uur vanuit het zuiden. We besloten eerder te vertrekken en onze route te verleggen via de Ligurische kust van Italië.

Over Viareggio, waar we nogmaals de serviceplaats gezocht hebben en deze nog steeds niet gevonden hebben, naar Massa waar een serviceplaats door 1 bord wordt aangegeven, maar deze niet gevonden (zelfs de plaatselijke politie, die alleen de Italiaanse taal machtig is, wist niet eens dat er een bord stond, laat staan dat hij de plaats wist) en verder over Carrara, waar de witte marmer ontgonnen wordt. De volgende morgen, na een rustige nachtrust in Sarzana ( P parking gelegen langs onze route SS1), de autostrade op in La Spezia tot Genova (kustweg van Cinque Terre is te smal en te bergachtig) en dan verder via de Ligurische kustweg.

Hier zijn ook verschillende serviceplaatsen voorzien. (o.a. in Spotorno, Loano) maar we hebben nog 2 dagen vertoefd op de goed aangeduide serviceplaats langs de kustweg in "SAN REMO" (800m voorbij het centrum maar wel aan het strand gelegen). Om vervolgens via de drukke maar mooie kustweg van het zuiden van Frankrijk, het binnenland (Aix en Provence) in te rijden.

…..San Remo

Zodoende konden we nog even vertoeven in Tournon s/Rhone waar we de nacht hebben doorgebracht en bezochten we het winkelstadje Macon waar we nog extra euro’s opgekocht hebben. Hier kan men ook overnachten op het marktplein maar onze volgende slaapplaats werd Beaune. We installeerden ons langs de stadsmuur en na het eten brachten we nog een bezoekje binnen de stadsmuur. De volgende morgen konden we de wekelijkse markt nog meepikken.

..Tournon sur Rhone..

…….Macon..

…….Beaune

Daar het weer prima was en we nog geen goesting hadden om naar huis te gaan en de mannen nog

steeds geen enkele vis op het droge gehaald hadden, besloten we nog een omweg te maken via "REMICH aan de Moezel " in het Groot Hertogdom Luxemburg

…………… Remich a/d Moezel

en hebben we de volgende morgen, nog steeds zonder vis, de weg naar België ingezet over Bastogne, Marche en Namen naar de Provincie Antwerpen.

Onderweg werden er reeds plannen gemaakt voor het volgende weekeinde.

Deze Italiaanse reis krijgt zeker een vervolg één van de volgende jaren. Dan proberen we de andere kant van het land met het Garda Meer en de Adriatische kust.

Nog vele groetjes aan al onze collega-mobilhomereizigers en nog een prettige vakantie toegewenst aan diegene die het nog te goed hebben. Wij zijn er spijtig genoeg voor dit jaar vanaf. Eerst terug wat euro’s verdienen vooraleer wij voor langere tijd weer de wereld gaan verkennen.

Ann.

E-mail : Ann.lee@skynet.be

De foto’s in deze site werden van het internet genomen. Onze eigen foto’s zijn nog niet klaar. Deze volgen later .