13/07/2003 - 02/08/2003

Via BASTOGNE - LANGRES - MACON

Naar Provence en Cote D'Azur

............. ................

Klik op de plaatjes en de Hyperlinks om naar de officiële sites te gaan. (Om terug te keren klik op "Vorige")

Zondag 13/07 en met een voorspelling van 35° voor Zuid Frankrijk, zijn we vertrokken met 2 MH (Mobilvetta & Laika) voor een rondrit in de Provence met een uitschieter naar de Cote D"Azur. Het zal wel minder zijn tegen de tijd dat we er toekomen dachten we, maar dit was niet het geval . 't Was er met momenten zelfs <40°. In plaats van de zon te zoeken hebben we naar schaduw gezocht. Natuurlijk weer later vertrokken als gepland dus......

Onze 1ste stopplaats BASTOGNE. Er waren al enkele problemen opgedoken. Een lek onder het woongedeelte. Na onderzoek vanwaar het water kwam bleek dat de afloop van de boiler niet meer afsloot en er geen afsluitkraantje van de pomp naar de boiler aanwezig was. Dus als de pomp opgezet werd ging er water in de boiler en dan via het afvoerbuisje naar buiten. Voorlopig ons beholpen door de aanvoer naar de boiler af te sluiten met een stuk hout in het plastieken buisje en af te binden met 2 afsluitklemmen. Resultaat : het lekt nog steeds niet.

's Morgens dan maar met goede moed vertrokken richting Martelange en via Arlon en Longwy naar de Moselle.

Dat dachten we althans want volgens de kaart (D952) was dit een mooie route langs de rivier. Van alles gezien maar geen rivier. In Pont a Mousson zagen we ze wel maar dit omdat we verkeerd waren en terug richting naar huis aan het rijden waren. Bij onze terugweg zullen we dan deze kant volgen (N57)

Het volgende stuk ging goed vooruit N411 naar Toul en via N74 naar Neufchateau en verder over D74 met goede serviceplaats aan de Maas in GONCOURT (staat aangegeven - donatie van 2 Euro) naar onze volgende slaapplaats.

Langres

LANGRES : Op de parking achter de vestingswallen bij het liftje hebben wij ons geinstalleerd voor de nacht. De grote parking vooraan was niet bereikbaar daar er die avond vuurwerk was ingevolge de nationale feestdag (14 juli). Vlug het avondeten klaar en met het liftje naar boven. Een massa volk in het stadje richting ingangspoort en buitenplein. Het vuurwerk was de moeite waard zoals altijd in Frankrijk. Nadien nog een wandeling door de stad en op de vestingswallen. De volgende morgen langs de bakker voor ontbijt en nog even door de winkelstraat en verder.

Over Dijon, Baune (mooi stadje met vestingsmuren waar men ook kan overnachten buiten aan de muur) en Tournus naar MACON, onze winkelstad. Motorhomes mogen op de parking links aan de Saône staan. Als we in de buurt komen wordt hier altijd halt gehouden om de winkelstraat in te lopen. We vinden er steeds wat en er waren bovendien nog koopjes. 's Avonds nog lange tijd aan de oever van de rivier gezeten met een goede fles wijn.

Nog even langs de Lidl voor de nodige boodschappen en verder. Maar eerst Lyon nog voorbij. Om de drukte te vermijden volgen we de alternatieve route via D42 Limonest, N7 Tassin La Demi Lune, D42 naar Oullins en de N86 naar Givors. We blijven de N86 volgen en nemen een korte stop bij het Musée de L'Alambic die ook een serviveplaats heeft voorzien. (Is wel wat afgelegen) en Tournon Sur Rhône (met een service aan het rond punt voorbij de Intermarché en een parking op het marktplein) tot Montelimar en gaan dan over naar de N7 om ons doel te bereiken.

Op verkenning in de PROVENCE

Drôme. Donzère

DONZERE : Oud dorpje gelegen in de nabijheid van de Rhone met serviceplaats en parking aan de N7 (Aire de repos de Donzère) en in het centrum (Place Henri Dunant). Dit is reeds de 3de maal dat we hier komen maar vonden nooit de serviceplaats, maar een vriendelijke mijnheer wees ons nu de weg. Het is gelegen achter het dorpspleintje. We zijn steeds tot op het pleintje gereden.

Na een wandeling door de smalle straatjes en een goede nachtrust hebben we 's morgens nog een fietstochtje gemaakt naar de Pont De Robinet en de Barrage op de Rhone. Er zijn hier tevens verschillende musea's

Grignan

GRIGNAN : Het middeleeuws stadje is op een heuvel gebouwd rond een groot chateau. Grote parking met WC blok. Mooie smalle toeristische steegjes met fonteintjes en winkeltjes die naar het kasteel leiden.

NYONS met goed gelegen serviceplaats en slaapgelegenheid in het stadje (voor de brug rechts). Winkelstadje met veel bezienswaardigheden : Place des Arcades, oude brug over de Aygues, château-vieux en feodale toren, Tour Randonne, Maison du Dauphin, Quartier des Forts, aromatische plantentuin, olijfoliemolens, musée archéologique, musée de l'Olivier, Motormuseum en rondleidingen.

Vaucluse :

Vaison

VAISON LA ROMAINE :Gelegen in de Haut Vaucluse met zicht op de Mont Ventoux en gekend door zijn archéologische sites, zijn Cathedraal en de oude stad, gebouwd op een heuvel met bovenop een ruïne, die over de hele stad te zien is.

De oude stad is een bezoek waard. Te bereiken te voet of zoals wij verkozen, met het toeristische treintje dat het hele stadje doorkruist langs de belangrijke bezienswaardigheden en via de Romaanse brug waar het aan de ingang een halte heeft. Er is een grote parking gelegen aan de archéologische sites. (Met borden aangegeven en overnachting toegestaan).

Séguret

Op 10 km van Vaison.gelegen, één van "Les Plus Belle Villes de France", is SEGURET. Heeft nog steeds zijn oudheid behouden. Met zijn typische Provençaalse sfeer en zijn middeleeuws karakter. Gelegen aan de voet van een heuvel met bovenop het chateau, gedeeltelijk ruïne en gedeeltelijk in originele staat. Heeft tevens zijn eigen wijn de "Côte Du Rhône Séguret". (Parking bussen en MH : P3 en voorzien van een waterkraan die eigenlijk bedoeld is voor de wijnplukkers maar door MH mag gebruikt worden)

Bovenop de heuvel heb je een mooi overzicht over de vallei en het stadje Sablet, gebouwd in een cirkel rond de kerk en omgeven door torens en vestingsmuren. (Tevens grote parking aan de ingang van het stadje.) En het kleine wijnstadje met zijn grote naam Gigondas op 6,5 km. waar er meer dan 5 miljoen flessen per jaar gebotteld worden. Vele bezienswaardigheden en wijnkelders waar men kan proeven of genieten van een goed glas wijn.

We blijven D7 volgen en komen langs Beaumes de Venise (P op het marktplein) en Carpentras waar we de serviceplaats die we zochten niet gevonden hebben. Wel een Lidl en die kwam ook van pas want we zijn stilaan door onze drankvoorraad geraakt. Met een temperatuur van 40° is dat niet verwonderlijk. Via D938 vervolgen we onze route en gaan even een kijkje nemen in Pernes Les Fontaines met service aan het sportcomplex en P in het stadje (Place F Mistral).

Fontaine

We besluiten verder te trekken langs L'Isle sur la Sorque en D25 naar FONTAINE DE VAUCLUSE. Een aangekruiste stop op onze reis. Met mooie grote parking (en service) aan de ingang van het stadje. Zelfs een beetje schaduw en dat hadden we dringend nodig. Nadat de toeristen de parking hadden verlaten bleven we nog alleen achter met een vijftiental MH en werden de stoeltjes buitengezet en een frisse fles Cider ontkurkt. Zalig!! Siteseeing is voor morgen. Een duik in de rivier viel wat tegen. Brrr. Waarschijnlijk een bergriviertje. Het zorgde toch voor een paar minuten afkoeling. ' s Morgens vroeg wakker. Geen schaduw en volle zon, maar wie klaagt hierover. We worden het stilaan gewoon en we wandelen het stadje in. Echt toeristisch met zijn souvenierskraampjes en al veel volk. We volgen het riviertje, de Sorques en komen via watervalletjes, kleine zijriviertjes tussen de rotsen en een watermolen, die dienst doet als mechanisme voor het maken van papier (papiermuseum) aan de bron: een grot waar het water normaal uitstroomt en via de rotsen zijn weg verder zoekt. Maar door de droogte zie je alleen een grote plas water. Wel indrukwekkend.

Gordes

De reis wordt verder gezet naar ons volgende kruisje op de kaart GORDES. We raden jullie niet aan de "Toeristische route" te nemen met een MH, zoals wij wel deden. Een goed baantje voor een personenwagen maar niet met een rijdend huis. Op sommige plaatsen is de weg smal en tamelijk steil. Het stadje, gelegen op een hoge rots heeft een goed verlichte parking achter het politiebureau en is niet ver van het centrum. Boven is er ook een grote parking, ideaal overdag. Gordes is een middeleeuws stadje met kleine steegjes. Dalen, klimmen, trappen op en neer op kasseitjes (kinderkopjes zoals wij zeggen).

Van hieruit kan men ook naar "Village de Bories" en de "Abbaye de Sénanque".

Zo, genoeg cultuur. Nu is het tijd voor een paar dagen rust en afkoeling. En via Cavaillon en Salon De Provence ruilen we de Vaucluse voor het volgende departement.

Bouches Du Rhône ;

Martigues

Via Miramas, Istres naar MARTIGUES aan l'Etang de Berre. Een moderne stad, gelegen tussen Marseilles en de Camarque. Met zijn kanalen, eiland en bruggen wordt het "Venise Provençale" genoemd.

Langs het Erang de Berre in La Mede is ook een MH parking aan het canal. Niet zo gezellig.

Maar de zee lonkt ons en we trekken verder richting de kust naar Carry le Rouet, een gemoderniseerde badplaats met MH voorzieningen maar nogal ver buiten het centrum en van het strand. En via D5 langs de kust over Sausset Les Pins en les plages de Tamaris komen we in CARRO met MH parking en service gelegen vlakbij een kleine haven en de zee. En naast de parking een grote kermis die tot 2 uur 's nachts kabaal maakt. Geen probleem voor ons : stoeltjes buiten onder een mooie sterrenhemel en een koele fles erbij en nadien goed geslapen. 's Morgens zon, zee en een beetje wind. Wat moet een mens nog meer hebben?

We moeten verder, anders valt ons routeplan in duigen.

Port St. Louis

Terug naar Martigues en via Fos sur Mer naar PORT ST LOUIS DU RHÔNE. Nabij de jachthaven en de sluis en langs de Rhône is een mooie gratis MH parking met service gelegen. Nogal ver van de zee gelegen maar met de auto of MH kan men, via een weg langsheen de zoutmeren, op het strand staan. De volgende morgen was het markt in het centrum.

Camarques :

Onze trip gaat verder in de Camarque. Maar eerst de Rhône oversteken. Dit doen we met de "Bac de Bacarin", een overzetboot voor voertuigen. (4 Euro). Je kan ook D35 blijven volgen richting Arles maar dit moesten we ook eens meemaken. Na even Salin de Giraud bezocht te hebben, was ons plan de Camarque te verkennen maar dat verliep niet volgens onze reisroute. We zijn beland in St. Gilles. Na de tankbeurt in Albaron weigerde de Laika terug te starten. Starter kapot en geen leven meer in te krijgen. Dus even terug in gang duwen en naar de dichtsbijzijnde garage. Die was in St Gilles volgens de station-uitbater. De Fiat-garage was niet hoog genoeg, dan maar een garage van Renault. Werkvolk al naar huis, wachten tot morgen. Mooi dorpje, met tevens een oud stadsgedeelte met prachtige 12de eeuwse abdij en een kleine jachthaven met MH-Service. Die nacht kregen we er nog een onweer bovenop. Starter moet besteld worden, dus nog 1 à 2 dagen afwachten. Geen probleem, Mobilvetta heeft plaats voor 5 pers. Het nodige overgeladen en op weg naar St.Maries de la Mer. Morgen even bellen.

St.Maries De La Mer

Bij het binnen rijden van ST. MARIES DE LA MER ligt er een grote MH-parking met alle voorzieningen op een paar passen van het centrum en er is zelfs een 2de aan het strand.

Een gezellig stadje met veel terassen en vele winkelsteegjes. (en vele muggen, waarschijnlijk door het onweer van de vorige nacht) Van hieruit kan men te paard de Camarque verkennen of per fiets de roze Flamingo's en de wilde paarden opzoeken.

Gelukkig kon de Laika en ook zijn begeleiders de volgende dag hun tijdelijke rustplaatsen verlaten en kon onze reis volgens plan (laat ons hopen) verder gezet worden.

Aiges Mortes

Volgende punt op de agenda : gelegen in de Petite Camarque, de goed bewaarde (13 eeuwse) ommuurde stad " AIGES-MORTES " (plaats van de dode waters). Plaats met voorzieningen voor MH nabij de Capitainerie aan de jachthaven en met zicht op de 's avonds verlichte wallen. Binnenin een levendige (ook 's avonds), autoloze stad met Place St Louis in het centrum en een overvloed van winkels en horecazaken in de straatjes. Via het museum heeft men toegang tot een gedeelte van de wallen en de Tour de Constance met uitzicht op de Camargue.

Le Grau du Roi

Nog even terug naar de kust. LE GRAU DU ROI (MH zijn toegelaten op de grote parking bij het Office du Tourisme) met zijn mooi stranden. Even de benen strekken met een wandeling langs het kanaal tot aan de zee. Her verlaten van de parking is wel wat smal maar de parkwachter helpt u wel. En dan verlaten we het departement Gard

Herault :Palavas

Via het sjieke Grande Motte (niet goedkope P & S nabij Plage Point Zero) en het moderne Carnon Plage( P & S ingang Camping les Saladelles installeren we ons op de MH parking in PALAVAS LES FLOTS aan de Port Fluviale (10 Euro voor 24 h met service + warme douche + electriciteit) De tamelijk rustig gelegen parking met zicht op de jachthaven is gelegen nabij het centrum maar nogal ver van het strand. Zoals overal aan de kusten is er 's avonds veel volk op de been in de straatjes en op de wandeldijk aan het strand.

De muggen blijven ons hier volgen en we besluiten de kust te verlaten en het binnenland terug op te zoeken.

Sommières

Zo belanden we terug in de Gard en via Montpellier en de N113 en N110 zoeken we het middeleeuwse stadje SOMMIERES op. Een gedeelte van onze reis werd voorbereid aan de hand van de reisroute van "Ivan en Annie" (zie Links homesite) die deze regio's al meerdere malen hebben bezocht. Zoals zij bezochten we het stadje op het moment dat er feestelijkheden waren. In de hoofdstraat werden 8 jonge stieren losgelaten vergezeld door guardians. 's Avonds was er nog een openluchtconcert van een plaatselijke groep die tot op de parking te horen was. Zelfs zonder dit dorpsfeest is deze Cité médiévale een bezoek waard met zijn overwelfde straatjes, zijn Pont Romain 1ste eeuw, Ruines van Vestiges du Château fort XIIIe eeuw.

Plan + foto's

Nog een bezoek aan de supermarkt en verder richting binnenland om nog even wat cultuur op te snuiven in Beaucaire (met zijn Abbaye troglodytique de St Roman en Chateau). Een niet voorziene hindernis : Feestelijkheden in het stadje. Wegwijzer P-Bussen volgen; maar dat lukte zelfs niet, te smal, ingesloten tussen geparkeerde auto's om uiteindelijk voor een viaduct met een hoogte van < 3m rechtsomkeer te maken om uit dit labyrint terug uit te geraken. Via de grote baan dan maar verder richting Tarascon met zijn impossante Chateau aan de oever van de Rhône.

Na overlegging werd onze volgende bestemming "Les Beaux de Provence" wegens tijdsgebrek verschoven naar een volgende reis. Dus we komen nog terug.. Richting noord op zoek naar een slaapplaats voor de Mh's en zijn bewoners. Gevonden in COMPS, een piepklein dorpje gelegen op de D986 met MH parking & service in een bos aan de oever van de Gard op 15 km van de beroemde Pont.. In het dorpje (3 straatjes) is er een bakker en supermarktje.

Een bezoek aan de Pont Du Gard mocht niet ontbreken en na een koele en rustige nacht onder de suisende bladeren zetten we onze trip verder. Eén van de indrukwekkendste monumenten van Romeinse ingenieurskunst in de Provence is het enorme aquaduct bij Remoulins. De Pont Du Gard is 275 meter lang en 50 meter hoog. Oorspronkelijk was het aquaduct, dat dateert van even voor de Chr. Jaartelling, 48 km lang geweest. Het vervoerde water uit de omgeving van Uzès naar Nîmes. Panoramafoto

Daar we reeds verschillende malen Avignon bezochten besloten we de overkant van de Rhône eens te verkennen en zo kwamen we terecht in Villeneuve lès Avignon, stad van de Kardinalen met een bezoek aan de Tour Pillippe Le Bel met zicht op Fort St. André en.de impossante Benedictijnse abdij met zijn geklasseerde tuinen, één van de oudste en belangrijkse monastères van Frankrijk , en de collegiale Notre Dame.

Ardèche : http://www.ardeche-tourisme.com & http://www.guideweb.com/ardeche/

Verder noord via Bagnols sur Cèze en Pont St. Esprit kwamen we terecht in BOURG SAINT ANDEOL waar we in het centrum op de Place du Champ de Mars aan het Office du Tourisme een goed plekje vonden om te overnachten. Die avond konden we tevens nog genieten van een geleide bezichtiging van de bezienswaardigheden van deze historische stad met op verscheidene plaatsen voordrachten en sketches in Romeinse klederdracht. De bijeenkomst was voorzien aan het Office de Tourisme waar we zelfs een privé optreden kregen van de kunstjes van paard met ruiter. De volgende morgen was het de wekelijkse markt langsheen de oever van de Rhône. http://bergoiata.free.fr/ - http://votre.hypermart.net/bourg_st_andeol/bourg.htm

Bourgondië - Champagne Ardenne - Lorraine

Maar we moeten verder richting huiswaarts. Door een losbarstend onweer in Lyon raakte we onze compagnon Laika kwijt maar dankzij de moderne communicatiemiddelen waren we al vlug terug verenigd en besloten we te overnachten in Macon. Via een overnachting in Langres, op de parking aan de ingang van de stad en een laatste service in Goncourt

(gelegen aan de oever van de Maas) besluiten we toch maar de autosnelweg Nancy-Metz te nemen en sluiten we onze laatste nacht af met een fles champagne op de parking van het Office du Tourisme in Longuyon.

Arlon, Namen en Tienen en dan terug thuis, voorlopig want voor de volgende weekends zijn de plannen al gemaakt.

Met dank aan onze collega's motorhomevrienden die ons hebben geholpen een groot deel van deze reis voor te bereiden. Ik hoop dat ik met mijn reisverhaal jullie ook een indruk kon geven van èèn van de mooiste streken van Frankrijk.