Andere schakelmogelijkheden

Hoe een (auto) alternator klaar maken voor gebruik in Windmolens.

Dit zijn de 3 systemen die ik in de loop der jaren uitgeprobeerd heb, eigenlijk voldeed geen enkele van deze voor 100% aan mijn verwachtingen, alhoewel, de 3de mogelijkheid wel vrij goed was.

    Mogelijkheid 1

    Mogelijkheid 2

   Figuur 1

Hieronder zie je de gewijzigde veldschakeling voor gebruik in een Windmolen.

   Figuur 2

De praktische uitvoerig van de "Diode truc".

          Figuur 3

De tekening hieronder laat zien hoe je de 3 fasige gelijkrichterbrug moet maken.

Ter verduidelijking nog wat foto´s.

        1. De aftakking gesoldeerd op de stator (de geel/groene draden)
            De 2 bruine draden van 4 mm2 (samen dus 8 mm2) gaan naar de plus van de batterij.

        2. De PCB layout onderkant (ik maakte er een printplaat van)

        3. De PCB layout bovenkant.
           De 3 geel/groene draden gaan van de stator naar de 3 onderste lusterklemmen,
           dus F1, F2 en F3.
           De 2 draden aan de bovenste lusterklem gaan naar het veld van de alternator.

        3. Hier zie je het ensemble

 

Ga hier naar Volgend Blad, mogelijkheid 3