De regulator

Het schakelkastje of regulator is feitelijk het contactsleuteltje dat je in de wagen gebruikt en de accu met de rotor van de alternator verbind of anders gezegd, de rotor bekrachtigt (magnetiseert) zodat de stator de accu kan laden eenmaal het toerental hoog genoeg is en zo voldoende laadstroom bereikt wordt.
Als de laadspanning te laag wordt ontkoppelt het kastje de rotor van de accu zodat de accu geen stroom meer hoeft te leveren.

Deze schakeling is zeer betrouwbaar en werkt al sinds 2004 feilloos bij me.
Voorheen gebruikte ik verschillend andere mogelijkheden maar verkies ik nu deze schakeling.

De Bouw van de regulator.

  Bovenaanzicht van de regulator.

  Achterzijde met de tor (TO3) en koelplaat.

Links de 6 germanium diodes voor het aanzwengelen.

  Het groene blokje is een 12 V. NC (normaal gesloten) relais uit een auto(wrak)

  R, S en T komen van de stator, de grijze kabel gaat naar de aansluitingen van de alternator.

  Detail 2de power transistor.

  De 50 Ohm 10 Watt weerstand (draad gewonden).

Hieronder een lijst van de componenten:

Hier nog eens het principe schema

 

De punten "Bat, Grd en F" gaan respectievelijk naar de aansluitpunten van de Delco Remy alternator.
Bij de PCB hieronder is het "F" punt de "+" van de benaming "Naar rotor"

De gedrukte schakeling (pcb) die ik ontwierp met het programma Sprint Layout
Aanzicht koperzijde.