Raoul De Smet

Raoul De Smet werd geboren op 27 oktober 1936 in Borgerhout. Hij studeerde Romaanse filologie en muziekgeschiedenis aan de Katholieke Universiteit te Leuven. Hierna volgde hij een specialisatiejaar als beursstudent in Madrid en Salamanca. Vier jaar was hij werkzaam in Tunesië als lesgever; hij doceerde tot 1996 Spaans aan de Katholieke Vlaamse Hogeschool te Antwerpen. Zijn muzikale basisopleiding (solfège, harmonie, piano) genoot hij aan de Muziekacademie van Deurne. Afgezien van deze opleiding was hij als musicus autodidact, tot hij vanaf 1966 compositie ging studeren bij Lucien Goethals en Louis De Meester aan het IPEM te Gent, bij August Verbesselt te Antwerpen en bij Ton de Leeuw te Am-sterdam. Door zelfstudie van theoretische werken (Schönberg, Krenek, Koechlin, Messiaen, e.a.) en van partituren, en door het beluisteren van allerlei genres heeft hij een persoonlijke taal ontwikkeld.
In 1972 nam De Smet deel aan de Ferienkurse für Neue Musik te Darmstadt, waar twee van zijn werken werden uitgevoerd. Hij woonde tevens de Gaudeamus-dagen bij in Bilthoven. In 1976 nam hij deel aan het American Seminar te Salzburg over Contemporary American Music. In 1977 vertegenwoordigde hij het IPEM op het Colloquium Musica/Sintesi in het kader van de Biënnale van Venetië.
Van 1974 tot 1994 organiseerde Raoul De Smet te Antwerpen de Orphische Avonden, concerten voor eigentijdse (vooral Vlaamse) kamermuziek te Antwerpen. Tussen 1980 en 1984 was hij lid van de Raad van Bestuur van het Centrum voor Muziek te Leuven. Tussen 1983 en 1993 programmeerde De Smet concerten van eigentijdse kamermuziek in de Foyer van de Stadsschouwburg (Antwerpen). In 1976, 1985 en 1990 organiseerde hij Elektronische Muziekdagen in het ICC en deSingel. In 1981 startte hij de E.M.-reeks, een uitgave in facsimile van kamermuziek van Vlaamse componisten. In 1987 stichtte hij de Orpheus-Prijs, een Tweejaarlijks Internationaal Concours voor de interpretatie van eigentijdse kamermuziek. Sinds 1999 organiseert hij het “Belgian Chocolates” festival.

Raoul De Smet

 

Raoul De Smet apprend seul les bases du solfège et du piano en lisant des partitions avant de commencer à étudier les techniques de composition.

En 1966, il suit les cours de Louis De Meester et de Lucien Goethals à l’I.P.E.M. de Gand, et en 1970, le cours d’analyse d’Auguste Verbesselt.
Il étudie également la composition avec Ton De Leeuw.

En 1972, il se rend à Darmstadt (Allemagne)  pour assister aux “Ferienkurse”.

Tout en se consacrant à la composition, il organise entre 1974 et 1994, les ‘Orphische Avonden’ qui proposent des concerts de musique de chambre contemporaine.

En 1987 il crée un concours biennal international pour la nouvelle musique de chambre : le Prix Orpheus.

Raoul De Smet a signé environ nonante oeuvres; des oeuvres pour orchestre, mais également des compositions combinant de diverses façons toutes sortes d’instruments. Il a aussi écrit deux opéras de chambre et de la musique électronique.

Il reçut le Prix Fuga de l’Union des Compositeurs Belges en 1996.